×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۱۸ آذر , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش نودادبرتر؛ حداقل و حداکثر حقوق معلمان در سال 1401 مسئله ای بود که معلمان در چند سال اخیر به دنبال اجرای رتبه بندی بودند تا این مبلغ تعیین شود .

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان بر اساس طرح رتبه بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران را دریافتی خواهند داشت.

میزان افزایش حقوق معلمان بعد از طرح رتبه‌بندی

علیرضا منادی سفیدان با بیان اینکه، امروز یکشنبه طرح رتبه بندی در دستور جلسه مجلس شورای اسلامی بررسی می شود، گفت: معلمان بر اساس طرح رتبه بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران را دریافتی خواهند داشت.

منادی ادامه داد:

طرح رتبه بندی معلمان از شهریور ۱۴۰۱ اجرایی و حداقل حقوق معلمان ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان خواهدشد.

وی با تاکید بر اینکه، هدف از اجرای طرح رتبه بندی افزایش کیفیت و منزلت معلمان است، تصریح کرد: بر اساس طرح رتبه بندی هیچ معلمی از این پس کمتر از ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت. افزایش حقوق معلمان علاوه بر این حقوق بر اساس جایگاه آنها در رتبه بندی معلمان تا رتبه پنجم خواهد بود.

منادی با بیان اینکه، پیش از این کارمندان حوزه ستادی و اجرایی آموزش و پرورش در طرح رتبه بندی جایی نداشتند، تصریح کرد: افرادی که در آموزش و پرورش معلم هستند و کار اداری انجام می دهند اما حکم آنها معلمی است نیز شامل طرح رتبه بندی خواهند شد. به طوری که در حال حاضر مشمولان طرح رتبه بندی از ۵۰۳ هزار نفر به ۷۶۰ هزار نفر افزایش یافته است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، معلمان هر سال از افزایش حقوق و مزایای فصل دهم قانون خدمات کشوری و فوق العاده ویژه بهره مند می شوند، افزود: بر اساس طرح رتبه بندی جدید، معلمان بر اساس رتبه و جایگاه خود نیز در این طرح افزایش حقوق خواهند داشت.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در طرح رتبه بندی معلمان هر ۶ سال یکبار طبق ارزیابی های انجام شده حائز رتبه بالاتر خواهند شد.

منادی با بیان اینکه؛ یک معلم با رتبه پنج درحال حاضر ۱۰ میلیون دریافتی دارد، افزود: با اجرای طرح رتبه بندی جدید، حقوق این افراد به حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آذر ماه سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.

فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می‌پردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰/۲ مقرر می‌دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است.


مطالب مرتبط:


آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: کمیسیون آموزش مجلس تغییرات اساسی در لایحه رتبه‌بندی معلمان که از سوی دولت قبل ارائه شد، انجام داد به عنوان مثال دولت 502 هزار نفر را مشمول رتبه‌بندی اعلام کرده بود که در کمیسیون آموزش 230 هزار نفر از معلمان اداری را به آن اضافه کردیم.

وی افزود: در لایحه دولت آمده بود که معلمان برای ورود به رتبه‌بندی باید دو سال توقف داشته باشند اما کمیسیون اعلام کرد از ابتدای خدمت وارد رتبه‌بندی می‌شوند و فاصله هر رتبه را از 6 سال به 5 سال کاهش دادیم همچنین برای رتبه‌های 1 تا 5 اسامی آموزشیار تا استاد معلم را انتخاب کردیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هدف از رتبه‌بندی ارتقای کیفیت آموزش و حفظ منزلت معلمان است، در لایحه رتبه بندی آمده بود در طول 3 سال و هر سال، یک سوم  معلمان به تدریج مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، برای سال اول 5 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بودند اما معلمان گفتند این رقم اندک است.

منادی ادامه داد: برای آن که معلمان در هر رتبه معادل 80 درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را دریافت کنند بودجه زیادی نیاز بود، دولت قبل نامه نوشت که 20 هزار میلیارد تومان در بند و تبصره 2 بودجه سال 1400 برای رتبه بندی وجود دارد که 15 شریک دارد و صرفاً برای رتبه‌بندی نیست بنابراین تعدیلی در تغییرات انجام دادیم.

وی مطرح کرد: طبق لایحه رتبه بندی و با تغییرات اعمال شده هر معلم کمتر از 80 درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران دریافت نخواهد کرد، هم اکنون مربی پایه یک دانشگاه تهران 10 میلیون و 100 هزار تومان دریافت می‌کند بنابراین هیچ معلمی کمتر از 8 میلیون و 80  هزار تومان دریافت نخواهد کرد.

همچنین حسین عرب اسدی معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: قوانینی از جنس رتبه بندی باید به تایید شورای نگهبان برسد و پس از آن آیین‌نامه‌های اجرایی تدوین شود.

وی افزود: با توجه به حساسیت آیین‌نامه و گستره قابل توجه، باید دقیق تدوین شود تا امکان اجرای آن توسط مجریان امر در بدنه آموزش و پرورش فراهم شود و تیم‌های ارزیاب برای اعمال معیارها تشکیل شود، از زمانی که ارزیابی اعمال شود عملیات اجرای حکم و صدور احکام صادر خواهد شد.

اسدی گفت: با توجه به زمان در اختیار تا یک یا دو ماه آینده آیین‌نامه‌ تدوین می‌شود و از ابتدای سال 1401 عملیات اجرای رتبه بندی را اعمال می‌کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط  مدیریت پایگاه خبری نودادامروز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.