- نویسنده : nodademrooz
- 8 دی 1400 ساعت 10:43
- کد خبر 3039
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش نودادبرتر؛ افزایش قیمت بنزین در سال 1401 صحت دارد؟ در مورد این سوال نودادبرتر به آن پرداخته است.
قیمت بنزین در سال 1401 افزایش می یابد؟
وزیر نفت افزایش قیمت را منتفی دانست و گفت: «برنامهای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و مصمم هستیم یارانهای را که به خودروها میدهیم در اختیار اشخاص قرار دهیم که این طرح بهصورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا خواهد شد».
سخنگوی دولت روز سهشنبه به جمع مسئولانی پیوست که یک هفته است یکییکی افزایش قیمت بنزین را منتفی اعلام میکنند.
وزیر نفت هم افزایش قیمت را منتفی دانست و روز دوشنبه در توضیح این طرح گفت: «برنامهای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و مصمم هستیم یارانهای را که به خودروها میدهیم در اختیار اشخاص قرار دهیم که این طرح بهصورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا خواهد شد».
در واکنش به آن رئیس کمیسیون انرزژی مجلس پس از آنکه این طرح را در حد ایده، آن هم ناقص، برآورد کرد، گفت: «این طرح به سال ۱۴۰۰ نخواهد رسید و در کیش و قشم هم برای همه مردم اجرا نشده است».
پیش از این و روز ۲۹ آذر فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس، گفته بود چون درآمدها در این مناطق (کیش و قشم) متفاوت است «شاید مطلوب باشد» که طرح افزایش قیمت بنزین بهصورت آزمایشی «در این مکانها اجرا شود».
جزئیات در دسترس درباره محتوای این طرح از زبان مقامهای رسمی بسیار اندک است. وزیر نفت درباره این موضوع چنین گفته بود که «در این طرح، به هر فرد ایرانی دارای کد ملی، فارغ از اینکه صاحب خودرو باشد یا خیر، ماهانه ۲۰ لیتر بنزین پرداخت میشود که قابل استفاده یا معامله در اپلیکیشن مخصوص خود است». البته با تغییر همین ۲۰ لیتر به ۱۵ لیتر تنها اندکی پس از اعلام رسمی، تشخیص کمی آشفتگی و عجله برای اجرای این طرح برداشتی طبیعی است که بازتاب آن در سخنان نماینده مجلس هم نمایان بود.
با توجه به نکات ناروشن فراوان در این طرح نمیتوان بهدرستی قضاوت کرد که عواقب این کار چیست و چه مشابهتها و تفاوتهایی با حذف بخشی از یارانه بنزین دارد. نخستین سؤال اینکه دریافتکننده سهمیه بنزین به چه قیمتی میتواند بنزین خود را به فروش برساند؟ در پاسخ به این پرسش گفته شده است قیمت فروش بنزین بر اساس عرضه-تقاضا و در واقع در یک بازار متشکل تعیین میشود.
حتی بر فرض صحت، باز هم ابهامات بسیاری وجود دارد. مثلا آیا اشخاص فاقد خودرو میتوانند بنزین دریافتی خود را نه استفاده کنند و نه بفروشند و بازار عرضه را بهمنظور افزایش قیمت در بازار متشکل فرضی تنگ کنند؟ یا محدودیت زمانی برای استفاده از بنزین وجود دارد؟
بنا بر گفته مقامهای رسمی هرکس که بنزین خود را نفروشد، خودبهخود در سامانه ارزش ریالی آن را دریافت میکند. اما یک کارشناس انرژی درباره این موضوع مینویسد: «سهمیه بنزین، اگر دو شرط قابلیت مبادله و قابلیت پساندازکردن را داشته باشد، تبدیل به داراییای دیجیتال میشود و میتواند رؤیای ارز دیجیتال ملی را تحقق بخشد؛ یعنی ارز دیجیتالی که مبتنی بر کالا (بنزین) است و در تجارت مرزی با کشورهای منطقه مقبولیت مییابد».
اما جدای از سؤالاتی که درباره میزان سهمیه وجود دارد، شاید قسمتی که مربوط به باقی بنزین مورد نیاز است مهمتر باشد. در این زمینه اعداد و ارقامی نیز در رسانهها منتشر شده که قابل اتکا نیستند، ولی اکنون تنها مرجع موجود است؛
برای نمونه خبرگزاری مهر در گزارشی بررسی کرده است که مصرف روزانه بنزین ایران ۸۵ میلیون لیتر است و بنا بر این طرح اگر به هر فرد ماهی ۱۵ لیتر بنزین (نیملیتر در روز) تعلق بگیرد،
کل سهمیه بنزینی که روزانه دولت به ۸۳ میلیون شهروند ایرانی تحویل خواهد داد، ۴۱ میلیون لیتر خواهد بود. اما مابقی آن یعنی روزانه قریب ۴۴ میلیون لیتر به چه قیمتی به فروش میرسد مشخص نیست. بعضی احتمال دادهاند به قیمت فوب خلیج فارس که قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار تومان است محاسبه خواهد شد؛
خبری که تاکنون در حد شایعه است و مقامهای رسمی نیز آن را تکذیب میکنند و میگویند هیچگونه افزایش قیمتی در کار نیست. با این سطح از ابهام که در آن موضوع برای رئیس کمیسیون انرژی نیز روشن نیست، چارهای جز صبرکردن برای توضیحات بیشتر وجود ندارد.
مطالب مرتبط:
نحوه تخصیص یارانه بنزین در سال 1401

نحوه تخصیص یارانه بنزین در سال 1401
اوجی با تشریح جزییات طرح یارانه بنزین گفت: این دولت مصمم است به آن دسته از افرادی که صاحب خودرو نیستند و تاکنون از یارانه بنزین بیبهره ماندهاند، یارانه بدهد. درحقیقت دولت قصد دارد که بنزین را به صورت عادلانه بین همه مردم توزیع کند و همه هموطنان از این نعمت بهرهمند شوند.
وی تصریح کرد: تمام مردم چه کسانی که صاحب خودرو هستند و چه کسانی که خودرو ندارند، بر حسب کارت ملی و با شرط اینکه یک سال در ایران اقامت داشته باشند، در ابتدای این طرح، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به آنها تعلق میگیرد و دریافت کنندگان میتوانند آن را استفاده کرده و یا بهصورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.
وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای دولت بار مالی ندارد، گفت: قرار است در این طرح همه مردم از یارانه بنزین استفاده کنند و جزو طرحهایی است که برای دولت هزینه دارد ولی در نهایت همه مردم بهرهمند خواهند شد.
وزیر نفت درباره تولید گاز و سوخت زمستانی گفت: موضوع بعدی مربوط به تولید گاز و سوخت زمستانی است، بالاترین میزان برداشت گاز در میدان پارس جنوبی از ابتدای آغاز بهره برداری آن به بیش از ۷۰۵ میلیون مترمکعب در انتهای آذرماه و ابتدای دی ماه رسیده است.
اوجی ادامه داد: در تامین سوخت زمستانی، خوشبختانه در سه ماه پاییزی امسال در تامین سوخت نیروگاهها نسبت به پاییز سال ۹۹ پیشرفت خوبی در حوزه گاز داشتیم، سبد سوختی که تامین شده، حدود ۲۶ درصد سوخت مایع است در حالی که سال گذشته بالغ بر ۳۳ درصد سوخت مایع نفت گاز و نفت کوره بوده است. این کار تاثیر بسزایی در صرفه جویی در سوخت مایع و کاهش آلودگی هوا دارد.
به گفته وزیر نفت، روند صادرات اعم از نفت خام، میعانات گازی، فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی نسبت به سال گذشته چند برابر شده و وصول مطالبات ارزی روند خوبی دارد.
اوجی همچنین با اشاره به دستاوردهای جهاد کشاورزی در حوزه جهاد دانشگاهی، گفت: این دستاوردها بسیار امیدوارکننده است. وزارت نفت از شرکتهای دانش بنیان حمایت خواهد کرد، تفاهم نامهها و قراردادهایی با جهاد دانشگاهی منعقد شده که از همه مهمتر، قرارداد نمک زدایی از نفت خام در میدان مشترک آزادگان است.
او ادامه داد: بهره برداری از این میدان، روزانه بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت خام را فرآوری خواهد کرد. همچنین نوسازی ناوگان دکلهای شرکت ملی حفاری طی ۵ سال با بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار بار مالی، برنامه بعدی است. دکلهای حفاری خشکی نیز قبلا توسط جهاد دانشگاهی ساخته شده که اکنون استفاده میشود.
به گفته وزیر نفت برنامه بعدی استفاده از ظرفیتهای جهاد دانشگاهی برای تصفیه پسابهای صنعتی است. به ساخت داخل اعتماد داریم و وزارت نفت قطعا حمایت خواهد کرد.
اوجی گفت: چاههای کم بازده مربوط به دغدغههای ماست که تعداد کل چاهها ۵ هزار و ۵۰۰ حلقه است و بیش از ۷۰۰ حلقه از آنها افت تولید پیدا کرده اند و با تنظیم قراردادهایی، افزایش تولید این چاهها انجام میدهیم.
به گفته این وزیر دولت سیزدهم هر حلقه چاه در خشکی با تاسیسات همراه آن بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار هزینه دارد، اما افزایش تولید از این چاههای کم بازده، هزینه کمتری دارد.
او ادامه داد: در بحث لوله مغزی سیار برای تعمیر چاهها نیز ابتکار خوبی توسط جهاد دانشگاهی انجام شده که ۵۹ دستگاه از آن با قرارداد امروز تامین خواهد شد.
بیشتربخوانید:
https://nodademrooz.ir/?p=3039