- نویسنده : nodademrooz
- 1 آذر 1401 ساعت 13:23
- کد خبر 12054
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش سرویس خودرو نودادبرتر، برای پاسخ به سوال قیمت خودرو تا دی ۱۴۰۱ چقدر افزایش می یابد؟ با نودادبرتر همراه باشید.
میزان افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱
روند قیمتها در بازار خودرو طی یک ماه اخیر نشان میدهد که بازار با افزایش قیمت قابل توجهی طی این مدت روبهرو بوده است.
بررسی بازار خودرو در ماه آبان نشان میدهد که قیمت پرتیراژهای داخلی ۱۰ تا ۶۰ میلیون تومان ظرف این یکماه افزایش یافته است؛
البته که هایما ۱۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.
این در حالیست که فروشندگان همچنان از عرضه خودروها امتناع کرده و قیمتها را بالا میبرند و بازار در بالاترین حالت رکود قرار دارد.
در محصولات ایرانخودرو، کمترین میزان افزایش قیمت ۱۷ میلیون و بیشترین ۶۰ میلیون تومان است. البته که همانطور که اشاره شد،
هایما S۷ توربوپلاس تولیدی امسال ۱۳۵ میلیون تومان و هایما S۷ تولیدی پارسال ۱۰۵ میلیون تومان گران شده است.
در محصولات سایپا اما شیب افزایش قیمتها ملایمتر است و در این بازه یک ماهه، قیمت خودروها بین ۴ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ در آبان ۱۴۰۱
مقایسه آخرین قیمت خودروهای پرتیراژ در آبان ماه و همچنین میزان افزایش قیمت طی این مدت به شرح زیر است:
گفتنی است که در آخرین روز آبان ماه (دوشنبه)، تعداد یک هزار دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان در حدود یک ساعت رقابت، در بورس کالا معامله شد؛
این در حالی است که یک روز پیش از آن (یکشنبه ۲۹ آبان)، پژو ۲۰۷ با قیمتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان در بازار قیمتگذاری شده بود.
با احتساب ۱۳ درصد مالیات و عوارض و نیز چهار میلیون و ۳۷۱ هزار تومان هزینه ثابت که به مبلغ معامله اضافه میشود، خرید پژو ۲۰۷ از بورس کالا
به طور میانگین برای خریداران حدود ۳۹۲ میلیون تومان تمام شده است.
البته باید توجه داشت که خودروهای عرضه شده در بورس کالا تحویل سه ماهه بوده (۳۰ بهمن) که هزینه خواب پول آن بر مبنای نرخ سود سپرده بانکی
حدود ۲۰ میلیون تومان برآورد میشود؛ با این حساب میتوان گفت خرید این خودرو از بورس کالا حدود ۲۸ میلیون تومان برای متقاضیان آن سود داشته است.
علت افزایش قیمت خودرو تا آذر ۱۴۰۱
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته بود:
افزایش قیمت خودرو، پیش از اصلاح ساختار خودروسازیها و کاهش هزینههای مازاد اجحاف در حق مردم است و نارضایتی مردم از خودروهای داخلی را بیشتر میکند.
علی جدی درباه انتشار برخی خبرها مبنی بر افزایش قیمت کارخانهای خودرو، عنوان کرده بود:
از آنجا که ساختار تولید خودروسازیها با مشکلاتی روبهرو بوده، بازار این محصول انحصاری است و دولت در این حوزه نقش اصلی در تصمیمگیری دارد، هزینههای سربار این صنعت بسیار است.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه مازاد صنعت خودروسازی از جیب مصرفکننده پرداخت میشود، افزوده بود:
تولیدکننده خودرو انگیزهای برای ارتقا کیفیت خودروهای تولیدی ندارد زیرا عرضه و تقاضا خودرو متناسب نیست و مصرفکننده ناچار به خرید این خودروها است.
جدی خاطرنشان کرده بود:
فاصله قیمتی خودرو در کارخانه با بازار با افزایش بهای این کالا در کارخانه کاهش نمییابد زیرا اکنون تقاضا بیش از عرضه بوده و خودرو به کالایی
سرمایهای تبدیل شده بنابراین قیمت خودرو در بازار همزمان با گران شدن خودرو در خودروسازیها افزایش مییابد.
تصمیم اصلاح قیمت خودرو بار دیگر قطعی شد. طبق برنامهریزی وزارت صمت، اصلاح قیمت در دستور کار قرار دارد.
حتی اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است؛ طوریکه از خودروسازان خواسته شد آنالیز قیمت محصولات تولیدی خود را برای این وزارتخانه ارسال کنند.
پس از این تصمیمات اما وزیر صمت در حاشیه نشست با کمیسیون صنایع مجلس افزایش قیمت کارخانهای خودروها را شایعه خواند.
سال گذشته نیز چندین مرتبه قیمت خودرو کارخانه افزایش یافت. اتفاقات ماههای اخیر نشان میدهد که گویا دولت احاطه چندانی روی قیمتگذاری
دستوری خودرو ندارد. چنانکه آبان ۱۴۰۰ یک بار خودروسازان قیمت تولیدات خود را افزایش دادند، اما دو روز پس از افزایش قیمتها با دستور مستقیم رئیس دولت نرخها به حالت قبل بازگشت.
مطالب مرتبط:
قیمت دلار تا اسفند ۱۴۰۱ چقدر افزایش می یابد؟ + پیش بینی
آشنایی با خودروهای ۲۰۲۳ / معرفی ۱۵ خودرو ۲۰۲۳ + مشخصات ، قیمت و تصاویر
جزئیات ثبت نام فروش اقساطی آریزو ۶ پرو مدیران خودرو از ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ + لینک
شرایط فروش اقساطی خودرو از اردیبهشت ۱۴۰۱
حق بیمه شخص ثالث خودروها ۱۴۰۱ چقدر است؟
قیمت خودرو تا دی ۱۴۰۱ چقدر افزایش می یابد؟
گرچه دولت سیزدهم به صورت دستوری موجبات بازگشت قیمتها را فراهم آورد، اما در همان مقطع این پرسش ایجاد شد که خودروسازان با چه مجوزی اقدام به بالابردن قیمتها میکنند که بالاترین مقام اجرایی دولت دو روز بعد متوجه افزایش نرخها میشود؟
بهرغم اینکه تا پیش از آن شورای رقابت متصدی قیمتگذاری دستوری بود، اما این شورا به یکباره کنار گذاشته شد و وزارت صمت این مسئولیت را بر عهده گرفت.
حال به نظر میرسد این وزارتخانه نیز هماهنگی چندانی با دولت بر سر این افزایش قیمتها ندارد.
حتی تناقض اظهارات اخیر رضا فاطمی امین با برنامه وزارتخانه متبوع خود ناهماهنگی موجود در این وزارتخانه را کاملاً نمایان میسازد.
اگر وزیر صمت مخالفت افزایش قیمت کارخانهای خودروست و یا احتمالاً از آن خبری ندارد، چه کسانی در وزارت صمت از خودروسازان برنامه بالابردن قیمتها را میخواهند؟
همچنین یک ماه پس از دستور رئیسی مبنی بر کاهش قیمتها، خودروسازان به بهانه تورم قیمت محصولات خود را ۱۸ درصد افزایش دادند.
بدین شکل آنها در آذر ماه موفق شدند که دستور رئیس کابینه سیزدهم را وتو کنند و حتی نرخهای بالاتری را نسبت به درخواست افزایش قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۰ را در نظر بگیرند.
در حالی خودروسازان در آن مقطع تورم را دستاویزی برای بالابردن بهای محصولات خود قرار دادند که شاخص تورم نقطهای آبان ۱۴۰۰ در محدوده ۳۵ واحد
درصد قرار داشت. حال که در آخرین گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه بالاتر از ۴۸ درصد است، آیا خودروسازان بدون واکنش از کنار چنین تورمی خواهند گذشت؟
تورم قیمت خودرو را چقدر افزایش میدهد؟
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، گفت:
در ماههای گذشته مشاهده شد که برخی از خودروهای شرکت خودروسازی سایپا از فرآیند قرعهکشی خارج شد و به تعادل قیمتی با بازار رسید.
او با اشاره به تورم موجود در کشور افزود:
اما خودروسازی ایران خودرو همچنان درگیر قیمتگذاری دستوری هستند و صفهای طویلی برای شرکت در قرعهکشیها شکل میگیرد.
از طرف دیگر، از ابتدای سال تا کنون، تورم موجود در کشور تا نزدیک ۵۰ درصد با رشد همراه شد و هزینههای تولید برای خودروسازان هم افزایش یافت.
وی ادامه داد:
اگر این روند ادامه داشته باشد، برای ادامه حیات خودروسازان، ممکن است ۴۰ درصد به قیمت فعلی خودروها در درب کارخانه اضافه شود.
کاکایی توضیح داد:
اگر قیمتها براساس نظام بازار تعیین شود، بسیاری از مسائل از جمله زیاندهی خودروسازان و مشکلات صنعت خودروسازی رفع میشود.
در نتیجه باید گفت که درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت منطقی بوده است.
او تاکید کرد:
البته این افزایش قیمت به منظور افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نیست و فقط این خودروهای درب کارخانه باید با افزایش همراه شوند تا بازار و قیمتها به نقطه تعادلی برسد.
تحلیل افزایش سه ماهه قیمت در کشور
عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، گفت:
قیمتگذاری خودروهای جدید برند و معروف در دنیا شیوه متفاوتی دارد. خودروسازان بزرگ در دنیا، هر خودروی جدید را نسبت به مدل قبلی خود گرانتر عرضه نمیکنند. بلکه با همان قیمت قبلی عرضه میشود.
او ادامه داد:
در صنعت خودروسازی ایران خودروهای مدل جدیدتر، با قیمت بالاتری به وارد بازار میشوند و افزایش قیمت در شرکتهای خودروسازی کشور،
به صورت سه ماه یکبار اتفاق میافتد. این افزایش قیمت هم بر اساس همان میزان عرضه به بازار و اختلاف قیمتی بین بازار و کارخانه اعمال میشود.
بر اساس این گزارش، گرچه مجوز افزایش قیمت خودرو در کارخانه به معنای رشد قیمت در بازار نیست،
اما تجربه ثابت کرده کوچکترین تغییری در قیمتگذاری کارخانهها بلافاصله در بازار هم تخلیه میشود.
از سوی دیگر، وزیر صمت در ابتدای سال وعده داد که با افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو، قیمتها در بازار و کارخانه تعادلی شود،
با این حال اکنون که وارد هشتمین ماه سال شدهایم نه خبری از این میزان رشد تیراژ است و نه خبری از تعدیل قیمتها.
به نظر میرسد بورس کالا آخرین سو امید دولت برای ساماندهی قیمتگذاریهاست که البته در این زمینه هم زور خودروسازان بر سازمان بورس و
وزارت صمت میچربد. این خودروسازان روز گذشته با پس کشیدن از عرضه خودرو در بورس ثابت کردند حتی قوانین هم برای این شرکتها بازدارنده نیستند.
بیشتربخوانید
- پیش بینی بورس تا دی ۱۴۰۱ / بازار سرمایه دوباره رشد می کند؟
- سامانه چکاد چگونه کار می کند؟ / مراحل کار با چک الکترونیکی + فیلم آموزشی
- جزئیات دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی لوازم خانگی از آذر ۱۴۰۱ + میزان اقساط و لینک ثبت نام
- پیش بینی هواشناسی آذر ۱۴۰۱ / کدام شهرها بارندگی است؟
- نحوه فروش سهام عدالت از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ + ارزش روز سهام عدالت
انتهای پیام/
https://nodademrooz.ir/?p=12054