×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کانون استان میزبان مرحله استانی نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی

به گزارش سرویس استان ها نودادامروز، فاطمه رستگار مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: یکی از مهمترین و رساترین و تاثیرگذارترین سبک های هنری برای کشف حقیقت خود و درک دیگری و جهان پیرامون، هنر نمایش است.

وی ادامه داد: آماده کردن کودکان و نوجوانان برای ورود به شبکه روابط اجتماعی و تربیت افراد کنشگر و انعطاف پذیر از نخستین ضروریات زیستن در جهان امروز است و نمایش کودک و نوجوان بر رشد این گروه سنی آینده ساز و بر ارتقای فرهنگ جامعه ای پویا و بانشاط و جستجوگر کمک می کند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام ادامه ‌داد: یکی از مهمترین کارکردهای نمایش، جنبه تربیتی و آموزشی آن است، این مهم وقتی بیشتر به چشم می‌آید که توجه داشته باشیم، آموزش مستقیم و بی واسطه از سوی بسیاری از انسان‌ها مورد توجه و قبول قرار نمی گیرد و این مسأله در حیطه تعلیم و تربیت کودکان نمود و بروز بیشتری دارد؛ چون بچه‌‌ها معمولا از آنچه که به صورت فرمایشی و دستوری به آن‌ها ارایه شود، رو گردان هستند و در مقابل از جنبه‌های غیرمستقیم آموزشی استقبال بیشتری دارند که تأثیرپذیری بیشتری را نیز به همراه دارد.

وی تاکید کرد: نمایش و ادبیات نمایشی برای کودکان و نوجوانان می‌تواند کارکردها و اهداف متفاوتی را دنبال کند، از آن جمله:

– کشف و بارور کردن استعدادهای نهفته، تقویت قوه تخیل و ابتکار کودکان و نوجوانان، طرح و بررسی نیازها و مشکلات و آشنا کردن آن‌ها با دنیای فانتزی و تخیل و افسانه و نیز حقایق و واقعیات دنیای پیرامون.

– برآورده کردن نیازهای فکری و روحی و روانی کودکان با طرح و بررسی نیازها و مشکلات و ارایه رهنمودها و راه حل منطقی نمایش از طریق اجرا و همذات پنداری و نه به صورت مستقیم.

– آماده کردن بنیادهای فکری و شخصیتی کودکان و نوجوانان برای طی کردن منطقی و مسؤولانه مراحل گوناگون زندگی.

– استفاده درست و بجا از این ابزار مهم و تأثیرگذار می‌تواند بسیاری از دشواری‌های آموزشی را آسان کند و جایگاه ویژه ای در نظام تعلیم و تربیت بیابد. به شرط آنکه توسط افرادی آموزش دیده که آشنایی کاملی با دنیای کودکان و نوجوانان نیز داشته باشند، انجام ‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، از به این فعالیت مهم تربیتی و فرهنگی و هنری اهمیت خاصی داده شده و با حضور مربیان و کارشناسان تلاش های موثری در راستای بالنده کردن استعدادهای جامعه هدف کودکان و نوجوانان تلاش های مناسب انجام شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در این جشنواره آثار خوبی به دبیرخانه رسید و توسط کارشناسان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان ایلام ادامه داد: اجرای برنامه های نمایشی در مراکز فرهنگی هنری کانون استان ایلام یکی از اقدامات فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام است.

وی تصریح کرد: مرحله استانی نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون با شعار «این صحنه خانه ماست» در ۱۹ اردی بهشت ماه با هدف عمومی سازی و مردمی سازی نمایش در جامعه و هم چنین فضاسازی و ارتقا ظرفیت نمایش به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی در سالن نمایش مجتمع شهدای کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام در حال برگزاری است.

رستگار گفت: در این جشنواره که فراهم سازی مناسبی برای شناسایی و حمایت از استعدادهای هنری در میان نوجوانان و ایجاد فضایی پویا، پرنشاط و دوستانه برای تعامل کودکان و نوجوانان است.

در این آیین ۸ گروه نمایشی حضور دارند که از این تعداد ۲ گروه کانونی،۲ گروه آزاد و ۴ گروه دانش آموزی هستند.

در پایان رقابت استانی و پس از ارزیابی داوران که از چهره های بنام و هنری استان هستند، ۳ گروه به مرحله کشوری راه می یابند و در سطح ملی به رقابت می پردازد.

وی با اشاره به موضوعاتی که در این جشنواره در نظر گرفته شده گفت: توجه به نامداران، امید آفرینی، آیین های بومی، سنتی، مذهبی، طنز، محیط زیست و آزاد از موضوعات این جشنواره است.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: جشنواره در بخش های: نمایش صحنه ای، عروسکی، زنده- عروسکی/ نمایش خلاق و نمایشنامه نویسی زمینه حضور و رقابت را برای شرکت کنندگان فراهم کرده است.

وی گفت: که بخش های نمایش خلاق و نمایشنامه نویسی برای رقابت در سایت جشنواره بارگذاری شده اند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط  مدیریت پایگاه خبری نودادامروز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.