- نویسنده : مریم بالوی فیلی
- 23 اردیبهشت 1404 ساعت 15:52
- کد خبر 31003
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /

به گزارش سرویس استان ها نودادامروز ، علی درویشی، مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام، روز سهشنبه در همایش نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی، بر لزوم تقویت زیرساختهای آموزشی و نهضت ملی مدرسه سازی استان تأکید کرد و خواستار مشارکت گسترده مردم و خیران در راستای توسعه عدالت آموزشی شد.
نهضت ملی مدرسه سازی برای تحقق عدالت آموزشی
اهمیت نهضت ملی مدرسهسازی
وی با اشاره به نهضت ملی مدرسهسازی، اظهار داشت: استفاده از ظرفیتهای بومی و مردمی میتواند نقطه عطفی در ارتقای نظام آموزشی استان باشد.
لزوم اقدام جهادی در عدالت آموزشی
درویشی با تأکید بر ضرورت اقدامات جهادی در حوزه عدالت آموزشی، گفت: استان ایلام، علیرغم چهار دهه تلاش در حوزه آموزش و پرورش، همچنان نیازمند ارتقای زیرساختهای آموزشی و ایجاد عدالت آموزشی در مناطق محروم و مرزی است.
چالشهای موجود در مدارس کمجمعیت
وی با ارائه آماری از وضعیت کلاسهای درس در استان، اعلام کرد: در ایلام ۱۹ کلاس تکنفره و ۴۴ کلاس دونفره وجود دارد که نشاندهنده میزان محرومیت برخی مناطق مرزی است بااینحال، این محدودیتها نباید منجر به کاهش کیفیت آموزشی شود.
اولویت آموزش باکیفیت در مناطق محروم
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در همین نقاط مرزی برافراشته شده و تعلیم و تربیت دانشآموزان باکیفیت بالا، اولویت اصلی مجموعه آموزش و پرورش است.
کمبود تجهیزات آموزشی و نیاز به حمایت گسترده
وی افزود: بسیاری از مدارس استان با کمبود جدی تجهیزات آموزشی ازجمله میز، نیمکت و حتی زیرساختهای اولیه مانند سامانههای گرمایشی و سرمایشی مواجه هستند که این موارد نیازمند اقدام فوری و حمایت همه اقشار جامعه است.
نقش مشارکت مردمی در عدالت آموزشی
درویشی با اشاره به آغاز نهضت ملی مدرسه سازی در استان ایلام، تصریح کرد: این پروژه ملی بدون مشارکت مردمی امکان تحقق کامل ندارد وی افزود که استان ایلام باید از ظرفیتهای بومی، کمکهای مردمی و حمایت خیران در مسیر توسعه عدالت آموزشی بهرهبرداری کند.
حمایت خیران در مدرسهسازی
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام تأکید کرد: مشارکت خیران نباید تنها به کمکهای مالی کلان محدود شود بلکه تأمین تجهیزات، بازسازی مدارس نهضت ملی مدرسه سازی و اقدامات خرد نیز بسیار ارزشمند هستند.
وی بیان داشت: همکاری یک نجار در ساخت یک کمد یا کمک یک بازاری در تعمیر تأسیسات مدارس نیز اقدامی مهم در مسیر عدالت آموزشی محسوب میشود و هر گام در این مسیر، حرکتی در جهت پیشرفت جامعه خواهد بود.
فعالسازی انجمن اولیا و مربیان
درویشی بر اهمیت نقش انجمن اولیا و مربیان بهعنوان پل ارتباطی مدارس و جامعه تأکید کرد و گفت: انجمنها باید نقش فعالتری در بهبود وضعیت مدارس ایفا کنند و با استفاده از ظرفیتهای محلی، امکان بهرهمندی مناطق محروم از عدالت آموزشی را فراهم آورند.
پیوند میان مسجد، مدرسه و منزل
وی پیوند میان «مسجد، مدرسه و منزل» را یکی از اصول راهبردی در تحقق عدالت آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: هماهنگی بین این سه نهاد میتواند به جلب مشارکت عمومی و بهبود شرایط آموزشی کمک کند.
دعوت به همکاری برای توسعه آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام از تمامی خیران، مسئولان و اعضای جامعه محلی که تاکنون در مسیر عدالت آموزشی و نهضت ملی مدرسه سازی مشارکت کردهاند، قدردانی کرد و اظهار داشت: برای تحقق این اهداف، نیازمند همکاری گسترده تمامی اقشار جامعه از مسئولان دولتی تا مردم عادی هستیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه ما در این شرایط سنگینتر از همیشه است، چراکه نسل آینده کشور در گرو تلاشهای امروز ما قرار دارد با حمایت و همکاری جمعی، این حرکت جهادی میتواند آیندهای روشن برای استان و کشور رقم بزند.
گزارش از مریم بالوی فیلی