- نویسنده : مریم بالوی فیلی
- 20 آوریل 2025
- کد خبر 29638
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش سرویس استان ها نودادامروز ، مدیرکل منابعطبیعی و آبخیزداری ایلام اعلام کرد: تاکنون ۲۲ پرونده برای متخلفانی که اقدام به برداشت غیرمجاز گیاهان خوراکی و دارویی در رویشگاههای استان کردهاند، تشکیل شده است.
تشکیل پرونده برای برداشت غیرمجاز گیاهان خوراکی و دارویی
متخلفان غیربومی از استانهای همجوار
یاسم خانمحمدیان اظهار داشت: اغلب این افراد ساکن یکی از استانهای همسایه ایلام هستند و بهطور غیرقانونی اقدام به برداشت غیرمجاز گیاهان خوراکی و دارویی از زیستبومهای این استان کردهاند.
ارجاع پروندهها به مراجع قضایی
وی افزود: پرونده این افراد برای بررسی بیشتر به مراجع قضایی استان ارجاع شده است و از آنها مقادیر قابل توجهی از گیاهان بومی کشف و ضبط شده است.
اهمیت رویشگاههای طبیعی ایلام
خانمحمدیان توضیح داد: زمینهای طبیعی استان ایلام محل رویش انواع گیاهان دارویی و خوراکی است و هر ساله از اواخر اسفند تا نیمه اردیبهشت برخی افراد اقدام به برداشت این گیاهان میکنند.
لزوم برداشت اصولی و محدود
وی تأکید کرد: خانوادهها باید صرفاً به اندازه نیاز مصرف و با دقت در میزان برداشت اقدام کنند تا رویشگاههای طبیعی و بذر گیاهان حفظ شوند و آسیب نبینند.
خطر نابودی گیاهان با برداشت غیرمتعارف
وی هشدار داد: چیدن گیاهان وحشی خوراکی و دارویی از ریشه و پیاز باعث کاهش تدریجی و از بین رفتن این گونههای ارزشمند در طبیعت میشود.
درخواست از مردم برای حفاظت از گیاهان خودرو
مدیرکل منابعطبیعی و آبخیزداری ایلام از مردم و بهرهبرداران خواست تا در حفظ منابع طبیعی مشارکت کنند و از برداشت بیرویه و غیراصولی گیاهان خوراکی و دارویی خودداری کنند.



