- نویسنده : مریم بالوی فیلی
- 10 جولای 2025
- کد خبر 32736
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش سرویس استان ها نودادامروز ، احمد کرمی، استاندار ایلام، روز چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان، از هدفگذاری افزایش ۳۰ درصدی صادرات غیرنفتی استان در دو سال آینده خبر داد.
هدفگذاری افزایش ۳۰ درصدی صادرات غیرنفتی استان در دو سال آینده
وی اظهار کرد: با برنامهریزی جامع، توسعه زیرساختهای مرزی و اصلاح قوانین، ایلام میتواند سهم بیشتری از صادرات کشور را به خود اختصاص دهد.
تأکید بر تکمیل زیرساختهای گمرکی و توسعه بازارچههای مرزی
استاندار ایلام با تأکید بر اینکه تکمیل زیرساختهای گمرکی، اصلاح ساختار پایانه، توسعه بازارچههای رسمی و پیگیری حل مسائل منطقه آزاد مهران از اولویتهای اصلی استان برای تحقق رشد اقتصادی است، گفت: صادرات غیرنفتی استان تا دو سال آینده دستکم باید ۳۰ درصد افزایش یابد.
تدوین بسته راهبردی برای ارتقای صادرات
وی یادآور شد: برای ارتقای صادرات غیرنفتی استان، یک بسته کامل و راهبردی تدوین خواهد شد تا بر مبنای آن، در دو سال آینده شاهد رشد صادرات از یک و نیم میلیارد دلار به بیش از دو میلیارد دلار باشیم.
توسعه گذرگاهها و بازارچههای مرزی
استاندار ایلام با اشاره به ظرفیت بالای مرز مهران و لزوم توسعه بازارچههای مرزی در امتداد ۴۳۰ کیلومتر مرز استان، افزود: یکی از راهکارهای مهم در مسیر رشد صادرات، افزایش تعداد گذرگاهها و بازارچههای رسمی است که میتواند شرایط را برای تجار و صادرکنندگان تسهیل کند.
همافزایی دستگاهها و حمایت از شرکتهای صادرکننده
کرمی با تأکید بر ضرورت همافزایی و هماهنگی میان دستگاهها و شرکتهای صادرکننده استان، گفت: در استان ۱۷ شرکت فعال در حوزه صادرات غیرنفتی فعالیت میکنند که باید ضمن شناسایی دقیق موانع و مشکلات آنها، جلسات منظم و تخصصی برای رفع دغدغهها و ارائه تسهیلات و خدمات حمایتی برگزار شود.
اصلاح قوانین و حذف مقررات زائد
استاندار ایلام تصریح کرد: اصلاح قوانین، حذف مقررات زائد و فراهم کردن زیرساختهای لازم برای توسعه صادرات از دیگر برنامههای کلیدی استان است تا شرکتها بتوانند با سهولت بیشتری محصولات خود را صادر کنند.
پیگیری مسائل منطقه آزاد مهران و اصلاح ساختار پایانه
وی با اشاره به تجربه موفق ایلام در سالهای گذشته و دستیابی به صادرات نزدیک به دو میلیارد دلار در مرز مهران، خاطرنشان کرد: استان ایلام ظرفیت بالایی برای افزایش صادرات دارد و با مدیریت دقیق و برنامهریزی هوشمندانه، تحقق این هدف در مدت زمان تعیینشده کاملاً دستیافتنی است.
تأکید بر مدرنسازی پایانه مهران
کرمی با تأکید بر لزوم اصلاح ساختار پایانه و گمرک مهران متناسب با نیازهای صادراتی و حجم بالای مبادلات، گفت: هدف ما این است که جاده ترانزیت بهدرستی بین بخش مسافری و کالا طراحی و اجرا شود تا پایانه مهران به ساختاری مدرن، ایمن و مجهز تبدیل شود.
توسعه منطقه آزاد تجاری مهران
استاندار ایلام با بیان اینکه موضوع منطقه آزاد تجاری و اقتصادی مهران از جمله برنامههای اصلی استان است، افزود: با جدیت پیگیر تصویب آن هستیم تا بتوانیم بسترهای مناسبی برای ارتقای مبادلات و بهرهبرداری اقتصادی هرچه بیشتر از ظرفیتهای مرزی فراهم کنیم.
تشکیل کمیته تخصصی برای ساماندهی امور مرزی
وی با تأکید بر اهمیت تشکیل کمیتهای تخصصی برای ساماندهی امور مرزی، گفت: این کمیته با حضور نمایندگان بخشهای بازاریابی، مرزبانی، معاونت اقتصادی استانداری و فرماندار مهران، موضوعهای مختلف را با انسجام و رویکرد عملیاتی پیگیری خواهد کرد.
تأکید بر همکاری دستگاهها و بخش خصوصی
استاندار ایلام خاطرنشان کرد: دستگاههای اجرایی مکلف هستند برای تسهیل تجارت، ارتقای زیرساختها و حمایت از بخش خصوصی حداکثر همکاری را داشته باشند و اگر مانعی سر راه توسعه صادرات ایجاد شود یا کمکاری صورت گیرد، به صراحت اطلاعرسانی خواهیم کرد.
ارتقای زیرساختها برای رویدادهای ملی و مذهبی
کرمی با اشاره به اهمیت ارتقای زیرساختها برای رویدادهای ملی و مذهبی همچون اربعین، گفت: باید زیرساختها و امکانات مرز مهران متناسب با نیاز زائران و بازرگانان ارتقا یابد تا شاهد افزایش رضایت مردم و جایگاه استان در اقتصاد منطقه باشیم.
این نشست با حضور مدیران اقتصادی استان، فرماندار مهران، نمایندگان بخش خصوصی، مرزبانی، گمرک، اتاق بازرگانی و مسئولان دستگاههای اجرایی در سالن شهید جمهور استانداری ایلام برگزار شد و حاضران راهکارهایی برای رفع مشکلات اجرایی، تسهیل تجارت و توسعه زیرساختهای صادراتی ارائه کردند.




